Dane tekstu dla wyniku: 1
Identyfikator tekstu: PWN_3202000000093
Tytuł:
Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN
Źródło: Filozofia zen
Kanał: #kanal_ksiazka
Typ: #typ_nd
Autorzy: Agnieszka Kozyra,  
Data publikacji: 2004
skoro ja sam nie jestem o tym przekonany? Wielu adeptów zen zalicza jeden koan po drugim, osiąga coraz wyższą pozycję. Jednak na mnie nie robi wrażenia ani to, co robią, ani to, co mówią". Po śmierci Nishidy Daisetsu Suzuki zapytany o autentyczność doświadczenia Nishidy powiedział: "Niektóre umysły, szczególnie logiczne i racjonalne, tak właśnie reagują. Nishida musiał jednak coś uchwycić, gdyż w przeciwnym razie nie stworzyłby swojej filozofii".
Ostatnią formalną sesję medytacyjną Nishida odbył w sierpniu 1905 roku
w świątyni Kokutaiji u nowego mistrza Zuiuna (1853-1935). Może to
świadczyć o próbie poszukiwań nowego mistrza. Nishida zaprzestał praktyki
zen, jednak w liście do Suzukiego pisał, że zamierza do końca życie
kontynuować praktykę religijną. Stwierdził, że jego powołaniem jest filozofia.
Czy stała się ona dla niego formą praktyki religijnej?
Ostateczny duchowy przełom Nishidy nastąpił, według Suzukiego, dopiero
w 1920 roku, w czasie ciężkiej choroby żony Kotomi i córki Tomoko.
Zdaniem Suzukiego przełom ten miał wpływ na filozofię Nishidy - pojawił
się wtedy nowy kierunek w jego filozoficznych rozważaniach, którego
ukoronowaniem jest filozofia 'nicości absolutnej'.
Nishida odnosił się krytycznie do japońskich instytucji religijnych
związanych z zen. W 1905 roku, a więc w roku, w którym przerwał praktykę
zen, pisał w swoim pamiętniku:
"W dzisiejszych czasach mnisi są głupi, niemoralni i bezwartościowi. Do czego prowadzi ta cała praktyka religijna?! [...] Nie ma żadnego wybitnego autorytetu, który mógłby być moim duchowym przewodnikiem".
W 1909 roku zaczął pracować na Uniwersytecie Gakushuin w Tokio, a od 1910 był wykładowcą Uniwersytetu w Kioto w Katedrze Etyki Wydziału Humanistycznego. Po czterech latach objął tam kierownictwo Katedry Filozofii. W 1918 roku, mając czterdzieści cztery lata, Nishida zostaje mianowany kierownikiem Katedry Filozofii Religii Uniwersytetu w Kioto. Ten niewątpliwy awans był spowodowany sukcesem jego pierwszej książki Studium dobra (Zen no kenkyu, 1911)