Dane tekstu dla wyniku: | 1 |
Identyfikator tekstu: | IPIPAN_7121001210902 |
Tytuł: | Sprawozdanie stenograficzne z obrad Sejmu RP z dnia 18.06.1997, 2 kadencja, 109 posiedzenie, 2 dzień |
Wydawca: | Wydawnictwo Sejmowe |
Źródło: | Sprawozdanie stenograficzne z obrad Sejmu RP |
Kanał: | #kanal_prasa_inne |
Typ: | #typ_qmow |
Autorzy: | Kancelaria Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, |
Data publikacji: | 1997 |
est szacunku i zasługuje na odpoczynek, mamusia natomiast, kobieta jest osobą, która właściwie nic nie robi, krząta się po domu. W stereotypie tym są jak gdyby dwie fałszywe przesłanki. Po pierwsze, praca to zarówno praca w domu, jak i praca zawodowa, więc należałoby tu stosować taką samą ocenę. Po drugie zaś nie jest tak w naszym społeczeństwie, i chyba nigdy nie będzie, niezależnie od jego rozwoju ekonomicznego, iż praca zawodowa jest tylko dla mężczyzn, a prowadzenie domu - tylko dla kobiet.
Art. 5 generalnie jest poświęcony równemu dostępowi do pracy zawodowej i w ust. 2 enumeruje się warunki tej równości. Pozwolę sobie je przytoczyć, ponieważ jest to katalog warunków niezbędnych, jeśli chcemy mówić o równości na rynku pracy: równość szans przy przyjęciu do pracy, jednakowe wynagrodzenie za pracę równej wartości, jednakowe warunki rozwiązywania stosunku pracy, równe szanse w zakresie podwyższania kwalifikacji zawodowych, jednakowe warunki awansu, praca w warunkach wolnych od molestowania seksualnego. Przy wolnym rynku pracy są to niezbędne zasady, którymi powinien i musi się kierować każdy pracodawca. Ma on oczywiście prawo wyboru pracownika, to prawda, ale na starcie ta szansa musi być dokładnie taka sama. O przyjęciu bądź nieprzyjęciu pracownika mogą decydować jego kwalifikacje i predyspozycje zawodowe. Nie może decydować jego płeć. Rozwinięciem czy wzmocnieniem tego artykułu jest art. 6, który mówi, iż zakazane jest formułowanie oferty pracy w sposób, który stawia w uprzywilejowanej sytuacji kandydata jednej płci, określanie płci poszukiwanego pracownika lub używanie w ofercie sformułowań i wymogów wskazujących na preferowanie osób określonej płci, wymaganie przy rekrutacji pracowników informacji dotyczących stanu cywilnego, życia prywatnego, planów rodzinnych. |