Dane tekstu dla wyniku: 1
Identyfikator tekstu: PWN_3202000000091
Tytuł:
Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN
Źródło: Ekoturystyka: wyzwania i nadzieje
Kanał: #kanal_ksiazka
Typ: #typ_nd
Autorzy: Dominika Zaręba,  
Data publikacji: 2000
3.3.2. Instrumenty realizacji strategii marketingowej ekoturystyki
Instrumenty marketingowe pełnią w ekoturystyce podwójną rolę. Po pierwsze stanowią skuteczne narzędzie budowania konkurencyjnej pozycji rynkowej przez ekoturystyczne firmy i regiony. Po drugie ich funkcja polega na możliwości sterowania ruchem turystycznym i kreowania popytu na ekoturystyczne podróże tylko w specyficznych segmentach rynku, czyli tych, których reprezentantami są potencjalni ekoturyści. Nie jest założeniem strategii marketingowej ekoturystyki dostarczanie produktów turystycznych masowemu klientowi. Przez zastosowanie odpowiednich instrumentów marketingowych można kierować podróżnych do miejsc według ich rzeczywistych zainteresowań i indywidualnych potrzeb. Turyści dobrze poinformowani i właściwie zachęceni będą wybierać formy podróży i miejsca zgodnie z prawdziwymi preferencjami. Ci z nich, którzy poszukują zabawy i towarzystwa, pojadą do modnych kurortów, ośrodków rozrywki. Rzeczywiście spragnieni kontaktu z przyrodą wybiorą przygodę w miejscach przyrodniczo cennych, dzikich i pierwotnych. Nie wszyscy są świadomi w pełni rzeczywistych potrzeb lub chęci i często trzeba w nich te pragnienia dopiero wyzwolić. Rola narzędzi marketingowych w koncepcji turystyki zrównoważonej, a szczególnie ekoturystyki, może więc być naprawdę bardzo duża. Poszczególne elementy mieszanki marketingowej: produkt, cena, dystrybucja i promocja, powinny być dlatego dobrane tak, aby było możliwe zrealizowanie podstawowego założenia strategicznego ekoturystyki, jakim jest dostarczanie wysokiej jakości ekologicznych produktów turystycznych klientom, którzy tę jakość potrafią docenić.
Podstawowy instrument marketingowy, jakim jest produkt ekoturystyczny, już szeroko omówiono w podrozdziale 3.1. Ze względu na pewnego rodzaju niepowtarzalność i wyjątkowość produktów ekoturystycznych, ich ceny są w większości przypadków o wiele wyższe niż ceny standardowych wyjazdów wypoczynkowych lub krajoznawczych. Wiąże się to przede wszystkim z niewielką elastycznością cenową popytu na niestandardowe produkty. Poza tym wyższa cena produktu ekoturystycznego jest podyktowana wieloma innymi cz