Dane tekstu dla wyniku: 1
Identyfikator tekstu: PELCRA_1303919940304
Tytuł: SAMOCHODY
Wydawca: Agora S.A.
Źródło: Gazeta Wyborcza
Kanał: #kanal_prasa_dziennik
Typ: #typ_publ
Autorzy: Andrzej Kublik,  
Data publikacji: 1994-03-04
Nie każdemu w smak odgrzewany kotlet, ale Ford chce zakasować konkurencję dwusuwem ery "high-tech?
Teoretycznie dwusuw jest wyśmienitym silnikiem: ma mniej części od silnika czterosuwowego, jest lżejszy i mniejszy, przy jednakowej pojemności powinien mieć większą moc, a ponadto powinien pracować równomierniej. Wszystko to teoria, bo pamiętamy drgające, hałaśliwe i słabiutkie dwusuwy w trabantach, wartburgach i syrenach. Przede wszystkim jednak samochody te spowijały świat tumanami spalin. I właśnie zanieczyszczanie otoczenia przez dwusuwy spowodowało, że zrezygnowano z nich i często nawet już się ich nie rejestruje.
Tymczasem zdolni Australijczycy z firmy ,Orbit Engineerings' skonstruowali dwusuw, który po zastosowaniu elektronicznego wtrysku paliwa i katalizatora stał się silnikiem ekologicznym, a poza tym ma ponoć wszystkie - w trabantach teoretyczne - zalety silnika dwusuwowego. Od Australijczyków licencję kupił m.in. Ford i zaangażował się w prace nad przyszłościowym dwusuwem.