Dane tekstu dla wyniku: | 1 |
Identyfikator tekstu: | PWN_1202900000724 |
Tytuł: | MALARCIA (Maria Płonkowska) |
Wydawca: | |
Źródło: | Bolesławskie Zeszyty Historyczne nr 6 |
Kanał: | #kanal_prasa_inne |
Typ: | #typ_publ |
Autorzy: | Lucjan Poczęsny, |
Data publikacji: | 1997 |
z motywami ruin, świątyń wśród ciemnych sylwetek cyprysów i pinii, o subtelnej gamie barw. Kredkowe i rysunkowe studia portretowe górali i dzieci z okolic Istebnej, wizerunki legionistów oraz projekty okolicznościowych afiszów i ulotek z lat 1908-1918 rysowane byty secesyjną rozwichrzoną linią. W pochodzących z tych samych lat pejzażach zakopiańskich i ukraińskich (zaginionych) recenzenci podkreślili umiejętności Płonowskiej wydobywania melancholijnego nastroju przedstawianych motywów natury".
"W okresie "olkuskim" malarka malowała bezpośrednio w plenerze najbliższe okolice oraz jej mieszkańców. Malowała "gęstą, olejną farbą, której gamę zmieniała podporządkowując ją porom roku, dnia, oświetlenia. Po 1930 r. spędziła wakacje na Helu, gdzie malowała akwarelą i olejno widoki wybrzeża z motywami wschodów i zachodów słońca, w dominującej chłodnej gamie brązów i srebrzystych błękitów. W pejzażach z ziemi olkuskiej stosowała różne metody kompozycyjne : bliskiego kadru, szerokiej perspektywy lub spojrzenia z podniesionego punktu obserwacji. W obrazach z motywem domów, w których mieszkała, przedstawianych wśród kwitnących ogrodów, dominuje silna nastrojowość i afirmacja natury; podobnie przesycone uczuciem są wizerunki matki artystki i portreciki dziecięce". Aktualnie można doszukać się około 500 obrazów Marii Płonowskiej, Największą kolekcję jej dzieł, bo liczącą 160, posiadają Państwo Kinga i Ignacy, małżonkowie Kościńscy z Olkusza (1). |