Dane tekstu dla wyniku: 1
Identyfikator tekstu: PWN_1202900000724
Tytuł: MALARCIA (Maria Płonkowska)
Wydawca:
Źródło: Bolesławskie Zeszyty Historyczne nr 6
Kanał: #kanal_prasa_inne
Typ: #typ_publ
Autorzy: Lucjan Poczęsny,  
Data publikacji: 1997
z motywami ruin, świątyń wśród ciemnych sylwetek cyprysów i pinii, o subtelnej gamie barw. Kredkowe i rysunkowe studia portretowe górali i dzieci z okolic Istebnej, wizerunki legionistów oraz projekty okolicznościowych afiszów i ulotek z lat 1908-1918 rysowane byty secesyjną rozwichrzoną linią. W pochodzących z tych samych lat pejzażach zakopiańskich i ukraińskich (zaginionych) recenzenci podkreślili umiejętności Płonowskiej wydobywania melancholijnego nastroju przedstawianych motywów natury".
"W okresie "olkuskim" malarka malowała bezpośrednio w plenerze najbliższe okolice oraz jej mieszkańców. Malowała "gęstą, olejną farbą, której gamę zmieniała podporządkowując ją porom roku, dnia, oświetlenia. Po 1930 r. spędziła wakacje na Helu, gdzie malowała akwarelą i olejno widoki wybrzeża z motywami wschodów i zachodów słońca, w dominującej chłodnej gamie brązów i srebrzystych błękitów. W pejzażach z ziemi olkuskiej stosowała różne metody kompozycyjne : bliskiego kadru, szerokiej perspektywy lub spojrzenia z podniesionego punktu obserwacji. W obrazach z motywem domów, w których mieszkała, przedstawianych wśród kwitnących ogrodów, dominuje silna nastrojowość i afirmacja natury; podobnie przesycone uczuciem są wizerunki matki artystki i portreciki dziecięce".
Aktualnie można doszukać się około 500 obrazów Marii Płonowskiej, Największą kolekcję jej dzieł, bo liczącą 160, posiadają Państwo Kinga i Ignacy, małżonkowie Kościńscy z Olkusza (1).