Dane tekstu dla wyniku: 1
Identyfikator tekstu: IJPPAN_p00002615151
Tytuł: Szkoła w oślej ławie
Wydawca: Polityka - Spółdzielnia Pracy
Źródło: Polityka nr 2452
Kanał: #kanal_prasa_tygodnik
Typ: #typ_publ
Autorzy: Mariusz Czubaj,  
Data publikacji: 2004-05-15
Póki co jednak trzeba wskazywać na konsekwencje szkolnej musztry, która nie idzie w parze z troską o jakość kształcenia. Takim przykrym następstwem jest choćby rozwinięty rynek korepetycji: aż 15 proc. naszych piętnastolatków korzysta z tej formy dokształcania i ten wynik, po Hiszpanii, daje nam drugie miejsce w Europie. Tymczasem średnia w krajach OECD jest dwukrotnie niższa.
Istnieją wreszcie implikacje psychologiczne, których lekceważyć też nie można. - W wielu środowiskach, zwłaszcza poza dużymi ośrodkami uniwersyteckimi, nauczyciel to zawód wciąż prestiżowy - opowiada jeden z byłych pedagogów. - Tam kolosalne znaczenie ma to, że jest to stabilny fach, na państwowym. I że - jeśli nie zachowuje się ekstrawagancko - jest się praktycznie nieusuwalnym ze stanowiska. To poczucie pewności, mimo marnych nawet pensji, utwierdza wielu w przekonaniu, że to właśnie nauczyciel ma zawsze rację. I tu drzwi pokoju nauczycielskiego, z jedną klamką od środka, się zatrzaskują.
Grzech czwarty: nuda