Dane tekstu dla wyniku: | 1 |
Identyfikator tekstu: | IJPPAN_p00002615151 |
Tytuł: | Szkoła w oślej ławie |
Wydawca: | Polityka - Spółdzielnia Pracy |
Źródło: | Polityka nr 2452 |
Kanał: | #kanal_prasa_tygodnik |
Typ: | #typ_publ |
Autorzy: | Mariusz Czubaj, |
Data publikacji: | 2004-05-15 |
Póki co jednak trzeba wskazywać na konsekwencje szkolnej musztry, która nie idzie w parze z troską o jakość kształcenia. Takim przykrym następstwem jest choćby rozwinięty rynek korepetycji: aż 15 proc. naszych piętnastolatków korzysta z tej formy dokształcania i ten wynik, po Hiszpanii, daje nam drugie miejsce w Europie. Tymczasem średnia w krajach OECD jest dwukrotnie niższa.
Istnieją wreszcie implikacje psychologiczne, których lekceważyć też nie można. - W wielu środowiskach, zwłaszcza poza dużymi ośrodkami uniwersyteckimi, nauczyciel to zawód wciąż prestiżowy - opowiada jeden z byłych pedagogów. - Tam kolosalne znaczenie ma to, że jest to stabilny fach, na państwowym. I że - jeśli nie zachowuje się ekstrawagancko - jest się praktycznie nieusuwalnym ze stanowiska. To poczucie pewności, mimo marnych nawet pensji, utwierdza wielu w przekonaniu, że to właśnie nauczyciel ma zawsze rację. I tu drzwi pokoju nauczycielskiego, z jedną klamką od środka, się zatrzaskują. Grzech czwarty: nuda |