Dane tekstu dla wyniku: 1
Identyfikator tekstu: PELCRA_1303919940629
Tytuł: SZLABAN NA AUTA
Wydawca: Agora S.A.
Źródło: Gazeta Wyborcza
Kanał: #kanal_prasa_dziennik
Typ: #typ_publ
Autorzy: Andrzej Kublik,  
Data publikacji: 1994-06-29
Jeszcze większą niespodzianką było nagłe obniżenie od 1 lutego przez resort finansów do 7 tys. ECU progu wartości celnej, powyżej którego naliczany jest podatek akcyzowy. Obniżenie do tej samej wysokości progu akcyzy na samochody krajowej produkcji było zabiegiem formalnym, ponieważ są one albo tańsze, albo zwalniane z akcyzy (jak montowany w Lublinie ,Peugeot 405').
Od kwietnia radykalnie ograniczono prawa posiadaczy przedpłat, znosząc ich prawo do zwolnienia z cła. Jednocześnie przedpłatowicze mają wciąż prawo do rekompensaty lub zakupu samochodu krajowej produkcji z bonifikatą. Auto z importu z ograniczoną ulgą w podatku VAT, równą połowie ceny "malucha" lub 40 proc. ceny podstawowej wersji Poloneza, można kupić tylko od producenta zaangażowanego w polski przemysł samochodowy. Dziś jest to tylko koncern Fiata, od jesieni lub w przyszłym roku (przepisy nie są jednoznaczne) - także General Motors.
Od początku roku do wejścia w życie nowej ustawy liczba nie zrealizowanych przedpłat zmniejszyła się o 5,5 tys. Przed wejściem ustawy w życie było ich ok. 39,5 tysiąca. Część z nich mogą stanowić przedpłaty "martwe" , np. zapisane na osoby, które wyemigrowały w latach 80. Osoby, które zlikwidowały rachunek przedpłatowy przed wejściem w życie nowych zasad, zachowały prawo do kupna przez rok samochodu bez cła. Jeśli więc przedpłaty będą wpływać na import, to tylko przez rok.