Dane tekstu dla wyniku: 1
Identyfikator tekstu: PWN_1102000000017
Tytuł:
Wydawca: Bellona
Źródło: Najkrócej żyją motyle : lotnictwo rozpoznawcze wciąż niezbędne
Kanał: #kanal_ksiazka
Typ: #typ_publ
Autorzy: Jerzy Gotowała,  
Data publikacji: 1996
Ale oszukać jedynie radary przeciwnika, to w dzisiejszych czasach zdecydowanie za mało. Przemykającego na małej wysokości lotu zwiadowcę można dzisiaj precyzyjnie namierzyć, a potem trwale śledzić, obserwując go chociażby w podczerwieni. Wykonane z kewlaru i kompozytów wloty powietrza do silników umieszczone przy tym wysoko, tuż za kabiną pilota, stały się właśnie pochłaniaczami energii cieplnej.
Jeszcze rozsądniej , ciekawiej od strony konstrukcyjnej, zabezpieczono zespół napędowy przed emisją nadmiaru podczerwieni. Ta powietrzna pokraka z pogranicza science fiction, dysponuje jeszcze jedną nowością: powierzchniowym systemem aktywnego chłodzenia najbardziej czułych na ciepło elementów konstrukcyjnych. Podwójny trakt powietrzny skutecznie izoluje obydwa silniki, których rozgrzane dysze wylotowe skierowano pod niewielkim kątem ku górze i osłonięto specjalnymi płytami termicznymi. Wszystkie te zabiegi zdecydowanie zmniejszają pozostawiany za maszyną ślad termiczny i mają skutecznie chronić ją przed wciąż groźnymi rakietami "powietrze-powietrze", samonaprowadzającymi się na źródło promieniowania cieplnego.
"Brylantowy" kadłub i skrzydła dodatkowo pokryto specjalnymi powłokami i grubą warstwą specjalnych farb pochłaniających energię elektromagnetyczną lub tłumiących ją w znacznym stopniu. w efekcie tych zabiegów ponad dwudziestotrzytonowy F-117A daje na ekranie radarowe echo nie większe niż swawolnie baraszkujące w powietrzu zaledwie trzy białoskrzydłe mewy. i choć charakteryzuje się dość znikomą jak na współczesny samolot bojowy prędkością lotu i manewrowością, to jego odszukanie w przestrzeni po