Dane tekstu dla wyniku: 1
Identyfikator tekstu: IJPPAN_p00002626027
Tytuł: Powszechny spis cudów
Wydawca: Polityka - Spółdzielnia Pracy
Źródło: Polityka nr 2606
Kanał: #kanal_prasa_tygodnik
Typ: #typ_publ
Autorzy: Krzysztof Mroziewicz,  
Data publikacji: 2007-06-02
Eurotunel to najodważniejsza budowla podwodna, jaką dotychczas zrealizowano. Przebiega pod kanałem La Manche trzema strumieniami na głębokości 40 m. Ma długość 50 km. Dwa strumienie służą komunikacji, trzeci jest awaryjny. Eurotunelem kursują pociągi do przewozów samochodów (160 km/h) oraz ekspresy pasażerskie (300 km/h). Przejazd od terminalu do terminalu zajmuje 35 min.
Jeśli jednak tunele są cudami, to Norwegia i Szwajcaria stoją na jednej wielkiej sieci cudów, ponieważ bez tuneli nie byłoby tam komunikacji drogowej. Ale inne, nowsze cuda przykuwają uwagę. Na Morzu Norweskim mamy mnóstwo platform do wiercenia pod dnem morza. Są to niezatapialne i niewywrotne konstrukcje, na których dwutygodniowa zmiana pracuje dzień i noc, jak w małym miasteczku. Platforma ma na sobie lądowisko helikopterowe , czasami pilnowana jest od zewnątrz przez szybkie łodzie patrolowe. Życie na niej toczy się jak na statku, który popłynął w daleki rejs.
Wreszcie ani most, ani tunel, lecz sztuczna Wyspa Palmowa w Dubaju, będąca w sumie trzema największymi sztucznymi wyspami na świecie: Palma Jumeirah, Palma Jebel Ali i Palma Deira. Jest ostatnim cudem mody. Usypywanie rozpoczęto sześć lat temu, budowa potrwa jeszcze z dziesięć lat. Ma w sumie 600 km linii brzegowej. Posiadłości na wyspie kupują gwiazdy - na przykład David Beckham.