Dane tekstu dla wyniku: 25
Identyfikator tekstu: PWN_1102000000004
Tytuł:
Wydawca: Twój Styl
Źródło: Anna Dymna - ona to ja
Kanał: #kanal_ksiazka
Typ: #typ_publ
Autorzy: Elżbieta Baniewicz,  
Data publikacji: 1997
a Wyspiańskiego wykreowana została jako wielka teatralna metafora polskiej mentalności. Rytm chocholego tańca ogarniał wszystkich bohaterów od początku. Życie w półśnie, malignie, okazywało się nie punktem dojścia, puentą weselnej historii, lecz zasadą egzystencji postaci scenicznych. Obrazy ludzi pozbawionych kontaktu z rzeczywistością, poddanych wielkim emocjom, bez przerwy wczepionych w siebie, poruszających się zgodnie z logiką snu, jakiegoś onirycznego transu, pozostały w pamięci na długo.
Dla aktorów udział w takim spektaklu musiał pozostać zupełnie niepowtarzalnym doświadczeniem. Kreacyjna siła wyobraźni, ujęta w formę teatralnych znaków, stawała się nośnikiem znaczeń uniwersalnych, skuteczniejszym niż naśladownictwo czy kurczowe trzymanie się prawdy życia. Podobnie inspirujące stało się dla Dymnej ponowne spotkanie z Jerzym Grzegorzewskim. Dwa lata później zagrała Ninę Zarieczną w Dziesięciu portretach z czajką w tle, spektaklu na motywach Mewy Antoniego Czechowa.
Najbardziej radykalnym pomysłem reżysera stało się potraktowanie naturalistycznej estetyki sztuki nie jako fotografii prawdziwego życia, lecz jako bardzo ostrej, konsekwentnej, ale tylko konwencji estetycznej. Zabieg potraktowania tekstu Czechowa jako autonomicznej kreacji artystycznej otwierał nowe możliwości interpretacyjne. W przedstawieniu Grzegorzewskiego nie chodziło o mniej lub bardziej zgrabne opowiedzenie historii kilku osób o poplątanych losach, lecz o unaocznienie dość prostej prawdy