Dane tekstu dla wyniku: 1
Identyfikator tekstu: IJPPAN_PolPr_GKa00809
Tytuł: Nowy Nowy Sącz
Wydawca: "Polskapresse". Oddział "Prasa Krakowska"
Źródło: Gazeta Krakowska
Kanał: #kanal_prasa_dziennik
Typ: #typ_publ
Autorzy: Stanisław ŚMIERCIAK,  
Data publikacji: 2003-11-21
Tunel pod zamkiem i serpentyny do Narwiku
Ponad rok temu gdy "Gazeta Krakowska" informowała o wierceniach geologicznych w okolicach ruin zamku w Nowym Sączu, mających potwierdzić lub też wykluczyć możliwość poprowadzenia tam tunelu dla zachodniej obwodnicy miasta, niektórzy przyjęli to jak żart lub fantasmagorię. Tymczasem w koncepcji rewitalizacji starówki, która zwyciężyła w konkursie ogłoszonym przez samorząd miejski, tunel ten staje się jednym z kluczowych elementów. Centrum Nowego Sącza jest niedrożne komunikacyjnie, zaś stojące tam kamienice przypominają pobielane groby . Gładkie elewacje kryją spróchniałe mury. Mówienie już od lat, że jest źle, wręcz coraz gorzej, niczego nie zmieniało. Jaskółką czyniącą wiosnę w tej kwestii może się stać program rewitalizacji sądeckiej starówki. Konkurs na koncepcję takiego przedsięwzięcia właśnie został rozstrzygnięty. W finałowej rozgrywce liczyły się dwa opracowania i to złożone przez sądeckie firmy. Przygotowały je: Beskidzka Agencja Usług Inwestycyjnych BauInvest inż. arch. Witolda Króla oraz Agencja Projektowa A4 inż. arch. Marka Smagi i współpracowników. Komisja konkursowa pracowała w 10-osobowym składzie przedstawicieli środowisk twórczych architektów i urbanistów, służb konserwatora zabytków i prezydenta miasta. Przewodniczył dyrektor Wydziału Architektury Budownictwa i Planowania Przestrzennego UM inż. arch. Jan Ciesielka. Wysoko oceniono obydwie prace, Pierwszego miejsca nie przyznano. Miejsce drugie uzyskał projekt BauInvest-u, a trzecie Agencji A4. Nagrody są iście symboliczne: 8 oraz 5 tys. zł; są to sumy nieporównanie niższe niż cena projektu domu jednorodzinnego. Tunel pod zamkiem ma mieć 160 m długości i umożliwi poprowadzenie ruchu planowaną obwodnicą zachodnią. Dzięki temu powinny zniknąć korki aut w Rynku oraz na ulicach Kazimierza Wielkiego, Dunajewskiego, Szwedzkiej, Wazów, Kościuszki i Jagiellońskiej. Na likwidację zatorów przy wjeździe do Rynku od strony południowej, czyli dworca PKP, ma wpłynąć przebicie ul. Mickiewicza aż do Bulwaru Narwiku. Rozwiązania komunikacyjne mają być wstępem do nowych koncepcji urbanistycznych i architektonicznych na sądeckiej starówce. - W opracowywaniu planu zagospodarowania starówki wykorzystamy elementy z obydwu konkursowych projektów rewitalizacji - wyjaśnia dyrektor Ciesielka. - Nim to nastąpi chcemy zebrać opinie, uwagi i propozycje sądeczan. Obydwie prace konkursowe niebawem prezentowane będą w Galerii Pod Jagiełłą. Tam wyłożona będzie też księga uwag. Urządzimy też dyżury pracowników wydziału przyjmujących uwagi, bo przecież nie każdy lubi tracić czas na pisanie i nie każdy umie przedstawić wątpliwości w sposób jednoznaczny dla planistów. Sprawa jest pilna, gdyż plan zagospodarowania przestrzennego dla tej części Nowego Sącza chcemy przedstawić już w najbliższych miesiącach. Winien trafić do akceptacji Rady Miasta i najlepiej, żeby został uchwalony już w marcu 2004 roku. Plan otworzy drogę do działań inwestycyjnych i pozwoli na zaprojektowanie konkretnych obiektów lub podjęcia modernizowania tych już istniejących. Celem nadrzędnym rewitalizacji jest nie tylko ratowanie, ale i ożywienie starówki. Obszar starówki objęty programem rewitalizacji to teren 75 ha, którego granice wyznaczają: ruiny zamku i skarpa Dunajca, linia kolejowa do Chabówki, ul. Mickiewicza i jej wydłużenie do Bulwaru Narwiku oraz Kamienica do mostu w ul. Tarnowskiej, a więc przy ruinach zamku.