Dane tekstu dla wyniku: 1
Identyfikator tekstu: IJPPAN_PolPr_TS01186
Tytuł: Mniejsza widoczność, większa ostrożność
Wydawca: "Polskapresse". Oddział "Prasa Śląska"
Źródło: Trybuna Śląska
Kanał: #kanal_prasa_dziennik
Typ: #typ_publ
Autorzy: pim,  
Data publikacji: 2004-11-04
Jesień może sprawiać na drogach wiele kłopotów. Przede wszystkim znacznie pogarsza się widoczność – dni są krótsze, częściej mgliste, jest mniej światła słonecznego.
Jazda w takich warunkach wymaga zwiększonej ostrożności i znacznie większej niż latem wyobraźni. Wielu kierowcom, zwłaszcza młodym tego brakuje, a dodatkowo mają małe doświadczenie. Zebraliśmy więc kilka rad instruktorów Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Katowicach. Jazda we mgle Mgła lub też częściowe zamglenie stwarza bardzo niebezpieczne warunki jazdy. Im gęstsza jest mgła, tym mniejsza jest widoczność i tym bardziej ostrożna powinna być jazda. Należy używać świateł mijania lub przednich świateł przeciwmgłowych , albo obu tych świateł jednocześnie. Nie należy natomiast używać świateł drogowych, które rozjaśniają gęstą mgłę do tego stopnia, że tworzy ona oślepiającą ścianę świetlną, utrudniającą lub uniemożliwiającą zauważenie przeszkody, nawet w dużej odległości przed samochodem. We mgle jednym z najbardziej niebezpiecznych manewrów jest wyprzedzanie, bo dopiero z bardzo małej odległości widzimy auta nadjeżdżające z przeciwka, a one także nie mają szans nas zauważyć. Czasami w bardzo gęstej mgle kierowcy co jakiś czas trąbią, by dać sygnał innym zagubionym w „mleku” kierowcom, żeby na nich uważali. Jeśli mgła jest bardzo gęsta, warto ciągle obserwować prawe pobocze lub biały pas na środku jezdni, co znacznie ułatwia utrzymanie pojazdu po prawej stronie drogi. Ale mgła to nie tylko mniejsza widoczność. Trzeba pamiętać, że osadza ona wilgoć na asfalcie, utrudniając wykonanie manewrów oraz wydłużając drogę hamowania. Dlatego niezbędne jest zachowanie dużej odległości od samochodu poprzedzającego oraz w miarę możliwości unikanie wyprzedzania innych samochodów. Jazda podczas mżawki Mżawka, choć pozornie niegroźna, w istocie stanowi bardzo duże niebezpieczeństwo dla kierowców. Łącząc się z kurzem, tworzy cienką, niewidoczną warstwę błota, przez co jezdnia staje się bardzo śliska. Na takiej nawierzchni trzeba samochód prowadzić bardzo ostrożnie. Każdy bardziej zdecydowany ruch kołem kierownicy lub raptowne przyspieszenie czy hamowanie może spowodować poślizg pojazdu. Warto pamiętać, że zwłaszcza jesienią ciągniki rolnicze i pojazdy zaprzęgowe powracające z pół pozostawiają na jezdni grudki gliny, zgniłe buraki, liście kapusty i wiele innych odpadków. Nawet bez mżawki czy deszczu, przy niezbyt ostrożnej jeździe może być przyczyna wypadków. Jazda w ulewie Podczas ulewnego lub długotrwałego deszczu jezdnia nie jest taka śliska, jak podczas mżawki. Deszcz zmywa z jezdni kurz i inne zanieczyszczenia. Jezdnia jest mokra i czysta ale nie znaczy to, że bezpieczna. Ulewny deszcz pociąga za sobą inne niebezpieczeństwo: znacznie pogarsza się widoczność, gęsty deszcz może nieco „przekłamywać” rzeczywistość, zacierając kontury drogi i pr_Norma