Dane tekstu dla wyniku: 1
Identyfikator tekstu: PELCRA_3203000000310
Tytuł:
Wydawca: Uniwersytet Łódzki
Źródło: HISTORIA I BIBLIOGRAFIA ROZUMOWANA BIZANTYNOLOGII POLSKIEJ (1800-1998)
Kanał: #kanal_ksiazka
Typ: #typ_nd
Autorzy: WALDEMAR CERAN,  
Data publikacji: 1999
4330. - Święty Atanazy - ojciec ortodoksji, "Aten.Kapł." 92, 1979, nr 3, s. 390-398. Atanazy miał wady i popełniał błędy, ale ma ogromne zasługi dla zachowania prawowiernej nauki; zasługuje na miano "Ojca ortodoksji" albowiem uczył zawsze na podstawie Pisma św. i Tradycji wywodzącej się od Chrystusa poprzez Apostołów i Ojców, udokumentował cierpieniem i wygnaniami czynną obronę bóstwa Jezusa, podstawowego dogmatu chrześcijańskiego.
4331. - Święty Atanazy a Biblia, "RuchBibl.Lit." 27, 1974, nr 4-5, s. 237-246. Atanazy nie cytował ze Starego Testamentu tylko Księgi Estery i Ksiąg Machabejskich. Księgi biblijne nazywa "Bożymi", ale nie próbował teoretycznie tego wyjaśnić. 70% cytatów czerpie z Nowego Testamentu. Stosował przede wszystkim interpretację alegoryczną i typologiczną, ale czasami także literalną . Przekonany jest o jedności obu Testamentów, o wystarczalności Pisma św., którego celem jest wykazanie prawdy, że Chrystus jest Bogiem i Synem Bożym, który stał się człowiekiem.
4332. - La tradizione nella controversia ariana (a. 318-362). Testimonianze non Atanasiane, "Augustinianum" 19, 1979, s. 443-468 (= Idem, De auctoritate Traditionis apud S. Athanasium Alexandrinum (295-373), Roma 1979, s. 19-44). W czasie kontrowersji ariańskiej tradycję (paradosis) traktowano jako topos gwarantujący ortodoksję; powoływano się na nią w aktach Soboru Nicejskiego i licznych synodów; przy jej pomocy bronili swoich poglądów arianie (Ariusz, Euzebiusz z Nikomedii, Asteriusz, Eunomiu