Dane tekstu dla wyniku: 1
Identyfikator tekstu: PELCRA_0213000000004
Tytuł:
Wydawca: Wydawnictwo UŁ
Źródło: Święta księga, ikona, obrzęd : teksty kanoniczne a ich funkcjonowanie w sztuce sakralnej i folklorze Słowian na Bałkanach
Kanał: #kanal_ksiazka
Typ: #typ_nd
Autorzy: Georgi Minczew,  
Data publikacji: 2003
h, jak i w bizantyńskich i słowiańskich wariantach legendy mówi się o niepokalanym poczęciu dzieci siostry świętego (w każdym razie w tekstach tych nie wspomina się o obecności mężczyzny). Jak już wspomniano, K. Wrocławski próbuje powiązać motyw niepokalanego poczęcia z całym kompleksem mitologicznym, w którym przeplatają się incest, mit o bogu, zabijającym własne dzieci i grzeszny związek kobiety z demonem. Urodzone przez Melentię dzieci są właściwie dziećmi diabła i dlatego powinny umrzeć216.
Ale możliwa jest też inna interpretacja motywu niepokalanego poczęcia w legendzie. W wyobrażeniach mitologicznych niepokalane poczęcie jest bezpośrednio związane z mitami bliźniaczymi, jak też z przesądnym strachem kobiet przed bezpłodnością. Bardzo często jeden z bliźniaków jest zrodzony z ziemskiego ojca, a drugi z ducha lub boga217. W takim wypadku, jeżeli przyjmiemy za prawdziwe twierdzenie M. Eliadego, że w naszej legendzie odzwierciedlony został bliźniaczy mit o skłóconym rodzeństwie - bracie i siostrze - i jeżeli weźmiemy pod uwagę funkcje herosa jako obrońcy położnic i nowonarodzonych, czyli jako przeciwnika niepłodności (=śmierci), to zobaczymy, że niepokalane poczęcie siostry Sisinija jest związane z wiarą i nadzieją na płodność, lekki poród i ochronę narodzonych dzieci przed chorobami, wiarą, która zachowała się w kulturze tradycyjnej na Bałkanach w formie kultu Bogurodzicy - opiekunki rodzących.
Kobiece demony-zabójczynie nowo narodzonych spotykamy prawie we wszystkich mitologiach Wschodu. Albastra jest złym demonem, związanym z tradycją irańską i semicką. Początkowo była ona najprawdopodobniej dobrą boginią, opiekującą się urodzajami, o czym świadczą jej atrybuty: księga magiczna i moneta. Później sprowadzona została do rzędu złych demonów w niższej hierarchii demonologicznej i w takiej postaci przeszła do systemów mitologicznych narodów kurdyjskich, tatarskich i in. Przedstawiana jes