Dane tekstu dla wyniku: | 1 |
Identyfikator tekstu: | PWN_1202900002645 |
Tytuł: | Sięgaj tam, gdzie wzrok nie sięga |
Wydawca: | |
Źródło: | Enter nr 2 |
Kanał: | #kanal_prasa_miesiecznik |
Typ: | #typ_publ |
Autorzy: | Marek Bartosiewicz, |
Data publikacji: | 2001 |
O ile przekazywanie bodźców wzrokowych lub słuchowych w kierunku komputer-człowiek jest obecnie bliskie doskonałości (systemy dźwięku przestrzennego, rzucanie obrazu wprost na siatkówkę przy użyciu lasera), to zmysły dotyku, smaku i węchu nadal pozostają "niedopieszczone".
Jak dotąd pod strzechy trafiła - chyba można to tak nazwać - pierwsza generacja urządzeń haptycznych (czyli pobudzających zmysł dotyku). Sprzęt ten stanowi obecnie niezbędne wyposażenie pomocnicze każdego namiętnego gracza: joysticki i kierownice z systemem Force Feedback dostarczają zupełnie nowych wrażeń miłośnikom symulatorów, a myszką Logitecha można wyczuć np. przekraczanie przez kursor krawędzi okienek lub kontrolek interfejsu graficznego Windows. Rękawica CyberGrasp (Virtual Technologies) to już zaawansowane urządzenie, pozwalające na "trzymanie" w dłoni przedmiotu istniejącego tylko wirtualnie. Komputer, na podstawie danych pochodzących z czujników w rękawicy, steruje ścięgnami zewnętrznego "szkieletu", przykładając odpowiednią siłę (maksymalnie 12 N, czyli odpowiednik odważnika 1,2 kg) na każdy z palców dłoni człowieka tak, aby realistycznie odtworzyć trójwymiarowy kształt obiektu. Natomiast fakturę powierzchni odwzorowuje CyberTouch |