Dane tekstu dla wyniku: 16
Identyfikator tekstu: IJPPAN_p00002623416
Tytuł: Młode gwardie
Wydawca: Polityka - Spółdzielnia Pracy
Źródło: Polityka nr 2573
Kanał: #kanal_prasa_tygodnik
Typ: #typ_publ
Autorzy: Krzysztof Burnetko,  
Data publikacji: 2006-09-30
Schleichera. Zauważa przy tym, że im bardziej totalitarny jest system władzy, tym silniej kontroluje własnych hunwejbinów - a tych, którzy choćby potencjalnie mogą okazać się niepokornymi, bez litości eliminuje. W Niemczech za miękki okazał się nawet szef Hitlerjugend Baldur von Schirach. Ten autor programu "rewolucji wychowania" niemieckiej młodzieży, skazany zresztą później w Norymberdze jako jeden z winnych zbrodni Trzeciej Rzeszy, został w pewnym momencie odsunięty przez führera od wpływów.
Bywało jednak, że to właśnie z szeregów hunwejbinów wyrastali kontestatorzy systemu. We Włoszech wokół Giuseppe Battai, jednego z czołowych teoretyków faszyzmu, skupia się z czasem grupa rozczarowanej praktyką systemu młodzieży i ogłasza program "faszyzmu o ludzkim obliczu". Kilku zdegustowanych faszystowskich hunwejbinów rzuciło się też w przeciwną ekstremę , czyli w komunizm. - Także do ZMP wstępowali nie tylko karierowicze, ale i ludzie ideowi. To oni w Październiku 1956 r. stanęli na czele niezależnych inicjatyw politycznych - podkreśla dr Dariusz Libionka z IPN.
Amerykański sinolog z Uniwersytetu w Princeton Martin K. Whyte przekonuje z kolei, że nawet niektórzy uczestnicy Rewolucji Kulturalnej stali się potem pionierami rozwoju społeczeństwa obywatelskiego. "Czerwonogwardziści i zrewolucjonizowana młodzież robotnicza doświadczyli nieznanej im wcześniej autonomii i tworzyli mnogość organizacji oraz frakcji w szkołach i zakładach pracy" - relacjonuje tezę Whyte’a prof. Krzysztof Gawlikowski. Upowszechnienie zaś podczas Rewolucji Kulturalnej wypowiedzi M