Dane tekstu dla wyniku: 1
Identyfikator tekstu: PELCRA_6203010001859
Tytuł: Definicja państwa żydowskiego
Wydawca: Usenet
Źródło: Usenet -- pl.sci.historia
Kanał: #kanal_internet
Typ: #typ_net_interakt
Autorzy: "mkarwan", Maciek 'Babcia' Dobosz, Piotr K.,  
Data publikacji: 2003-02-27
"mkarwan"
Z wstępu do pierwszego rozdziału

(.)Książka ta, mimo iż pisana oryginalnie w języku angielskim i adresowana
do ludzi żyjących poza terytorium Izraela, jest w pewnym sensie kontynuacją
mojej działalności politycznej jako izraelskiego Żyda. Działalność tę
rozpocząłem na przełomie roku 1965 i 1966 od protestu, który wywołał poważny
jak na owe czasy skandal: otóż byłem w Jerozolimie świadkiem pewnego
zdarzenia, gdy w czasie szabatu ultraortodoksyjny Żyd nie pozwolił
skorzystać ze swego telefonu w celu wezwania pomocy do nie-Zyda, który
akurat zasłabł w pobliżu jego domu. Zamiast zwyczajnie opisać to wszystko w
prasie, poprosiłem o spotkanie z przedstawicielami jerozolimskiego Sądu
Rabinackiego, składającego się z rabinów mianowanych przez Państwo Izrael.
Spytałem ich, czy takie postępowanie jest zgodne z za sadami religii
żydowskiej. W odpowiedzi usłyszałem, że ów Żyd, odmawiając dostępu do
telefonu, zachował się nie tylko pobożnie, ale i prawidłowo. Na poparcie
swego werdyktu sędziowie odesłali mnie do zredagowanego współcześnie i
uznawanego za miarodajne kompendium praw talmudycznych. Zrelacjonowałem ten
incydent na łamach głównego dziennika ukazującego się w języku hebrajskim.
Haaretz", wywołując swoją publikacją swoisty skandal prasowy.

Skutki tego skandalu były dla mnie raczej przykre. Ani izraelskie, ani
diasporyczne władze rabiniczne nie zmieniły stanowiska Sądu Rabinackiego,
podtrzymując, że Żydowi nie wolno naruszyć zakazów szabatu, nawet w cenę
ratowania życia goja. Dodano do tego bardzo świątobliwy" wywód, z którego
wynikał, że gdyby konsekwencją odmowy było narażenie Żydów na
niebezpieczeństwo, wówczas profanacja szabatu (właśnie z uwagi na dobro
Żydów) byłaby dozwolona.

Gdy opierając się na zdobytej w młodości wiedzy, zacząłem zgłębiać prawa
Talmudu rządzące stosunkiem Żydów do gojów, stało się dla mnie jasne, że ani
syjonizm ze swoją pozornie świecką retoryką, ani reguły polityczne
obowiązujące od zarania Państwa braci, ani tym bardziej postępowanie
wspierających Izrael przedstawicieli diaspory nie mogą być zrozumiane bez
głębokiej analizy tych praw oraz światopoglądu, który jest ich konsekwencją

Zarówno polityka uprawiana przez Izrael po wojnie sześciodniowej, w
szczególności swoisty apartheid stosowany przez reżym izraelski na
terytoriach okupowanych, jak i nastawienie większości Żydów do kwestii praw
Palestyńczyków tylko mnie w takim przekonaniu utwierdziły.

Czyniąc te uwagi nie próbuję pomniejszyć znaczenia innych czynników -
politycznych czy strategicznych - mających także wpływ na postępowanie władz
izraelskich. Staram się jedynie podkreślić, że kierunki współczesnej
polityki Izraela wyznaczane są przez wzajemne oddziaływanie czynników
pragmatycznych uzasadnionych czy nieuzasadnionych, moralnych czy
niemoralnych w mojej opinii) i ideologii. Im mniej się o tych sprawach mówi,
im bardziej ideologia pozostaje w cieniu, tym silniejszy jest jej wpływ na
izraelską politykę. Wszelkie formy rasizmu, dyskryminacji czy ksenofobii
stają się groźniejsze i skuteczniejsze, kiedy traktowane są przez
społeczeństwo pobłażliwie, jako coś normalnego. Dzieje się tak zwłaszcza
wówczas, gdy zabroniona zostaje - czy to formalnie czy za milczącym
przyzwoleniem - otwarta dyskusja. Jeśli rasizm, dyskryminacja czy ksenofobia
skierowane przeciwko ludziom wyznania niemojżeszowego mają swe źródła w
religii, nie różnią się one niczym od swego przeciwieństwa - antysemityzmu
wynikającego z pobudek religijnych. O ile dużo się dzisiaj dyskutuje na ten
ostatni temat, o tyle istnienie żydowskiego rasizmu, nietolerancji wobec
gojów pomija się - zwłaszcza poza terytorium Izraela - niemal całkowitym
milczeniem.(.)

Izrael Szahak "Żydowskie dzieje i religia" Fijor Publishing Warszawa-Chicago
1997

Dystrybucja w Polsce Fundacja Antyk www.antyk.org.pl

Dystrybucja internetowa jfrr32a@prodigy.com
"mkarwan"