Dane tekstu dla wyniku: 1
Identyfikator tekstu: PWN_1202900000320
Tytuł: CO ZACHÓD MOŻE ZROBIĆ DLA POLSKI?
Wydawca:
Źródło: Kultura nr 400-401
Kanał: #kanal_prasa_miesiecznik
Typ: #typ_publ
Autorzy: Stefan KUROWSKI,  
Data publikacji: 1981
rawy w ten sposób jest tym bardziej konieczne, iż ludzie rządzący PRL, również i obecnie, po ujawnieniu się rzeczywistej, katastrofalnej sytuacji gospodarczej kraju, nie znajdują na to innej odpowiedzi jak tylko kontynuowanie polityki ekipy Gierka-Jaroszewicza, czyli pożyczanie gdzie tylko się da, aby przetrwać choćby do jutra, nic możliwie nie zmieniając w systemie. Toczą się więc nowe pertraktacje o nowe pożyczki w miliardach dolarów, marek, franków. Jest to polityka samobójcza dla obu stron.
Ale nie udzielać nowych pożyczek to za mało na program pomocy. Stare pożyczki ciążą na nas spiętrzającą się górą płatności rat i procentów. Statystyki polskie nie ujawniają danych o bilansie płatniczym, ale z nieoficjalnych źródeł wiadomo, że tak zwane sztywne płatności jakich PRL musi dokonywać (właśnie spłaty owych rat i procentów) przekraczają wpływy dewizowe z tzw. drugiego obszaru płatniczego, czyli w twardej walucie. Jest to więc sytuacja absolutnie tragiczna, gdyż właśnie z tego obszaru płatniczego trzeba zakupywać bieżący import: surowce, półfabrykaty, części zamienne, maszyny na wymianę, nie mówiąc już o niewielkim choćby imporcie towarów konsumpcyjnych. Wskutek gierkowskiej polityki inwestycji licencyjnych gospodarka polska zrobiła się bardziej importochłonna i po to aby aparat produkcyjny, zbudowany za pożyczone miliardy, miał z czego i czym produkować, trzeba więcej importować. Za co więc kupić import biegowy? Oczywiście za nowe pożyczki, i to właśnie usiłują czynić ludzie z nowej, choć wcale nienowej ekipy rządzącej. Ale tym samym wracamy do punktu wyjścia, czyli do tego, że musimy jednak brać nowe pożyczki.
Jest na to rada: zawiesić owe sztywne płatności! W interesie gospodarki polskiej leży dokonanie następującego manewru: PRL zwraca się do swoich wierzycieli o udzielenie 10-letniego moratorium na spłatę rat i procentów oraz na naliczanie w tym czasie nowych procentów. Dzięki takiemu moratorium Polska będzie mogła przeznaczyć cały uzysk dewizowy z bieżącego eksportu na opłacanie bieżącego importu. Będzie to kwota większa niż możliwe do uzyskania pożyczki, a więc pozwoli na zwiększenie importu bie