Dane tekstu dla wyniku: 1
Identyfikator tekstu: PWN_3202000000074
Tytuł:
Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN
Źródło: Koparki: teoria i projektowanie
Kanał: #kanal_ksiazka
Typ: #typ_nd
Autorzy: Andrzej Dudczak,  
Data publikacji: 2000
o jest wyższa od mocy netto. Określenie mocy netto na podstawie mocy brutto, wymaga znajomości własności silnika, a także zainstalowanego wyposażenia. Dlatego, w tym celu, należy posługiwać się wskazówkami podawanymi przez producenta danego silnika. W różny sposób podchodzą oni do omawianego zagadnienia. Najczęściej zaleca się uwzględniać warunki otoczenia, to jest ciśnienie atmosferyczne, temperaturę i wilgotność powietrza oraz wysokość nad poziom morza miejsca, w którym pracuje silnik [40].
W silniku spalinowym, ilość energii mechanicznej, uzyskana z energii chemicznej zawartej w paliwie, zależy od ilości tego paliwa dostarczonego do cylindrów silnika. W przypadku silnika z zapłonem samoczynnym, przy ustalonej nastawie pompy wtryskowej, w czasie każdego suwu ssania do cylindra jest doprowadzana ta sama dawka paliwa. Wynika z tego, że gdyby proces zamiany energii chemicznej w mechaniczną, zachodzący wewnątrz cylindrów silnika, przebiegał zawsze ze stałą sprawnością, to moment obrotowy silnika nie zależałby od prędkości obrotowej silnika, a jego moc rosłaby proporcjonalnie do tej prędkości (rys. 14.2). Jest to założenie czysto teoretyczne. W rzeczywistości, zarówno ilość paliwa dostarczana do cylindrów jak i też sprawność procesów zachodzących wewnątrz cylindrów zmienia się wraz z prędkością obrotową. Dlatego tylko przy określonej prędkości obrotowej silnika sprawność całego procesu przemiany energii osiąga swoją największą wartość. Przy niższej i wyższej prędkości obrotowej sprawność jest niższa. Z tego powodu rzeczywista charakterystyka silnika ma przebieg krzywoliniowy (rys. 14.3). Wynika z niej jedna z najbardziej charakterystycznych cech silników spalinowych, a mianowicie to, że duże moce można uzyskać jedynie przy dużych prędkościach obrotowych. Silniki z zapłonem samoczynnym mają tendencję do niekontrolowanego zwiększania prędkości obrotowej. Aby zapobiec temu zjawisku, ich pompy wtryskowe są wyposażane w odpowiednie regulatory, których działanie sprowadza się do zmniejszania ilości paliwa podawanego do silnika, jeśli prędkość obrotowa przekroczy ustaloną wartość. Wskutek takiego działania moment obrotowy i moc silnika gwałtownie maleją, osiągając najniższe wartości przy maksymalnej prędkości obrotowej.
Charakterystyka silnika wyposażonego w regulator prędkości obrotowej jest przedstawiona na rys. 14.4.