Wybrane aspekty rozwoju systemów elektronicznej bankowości w Polsce
Rozwój systemów elektronicznej bankowości w Polsce jest faktem
niezaprzeczalnym
. Niestety odbywa się on żywiołowo i bez wystarczającej koordynacji. Brakuje standardów i współpracy banków nad tworzeniem wspólnej infrastruktury, dlatego końcowy efekt implementacji systemu może okazać się mało satysfakcjonujący dla klienta. Duża firma posiada z reguły wiele rachunków w różnych bankach. Banki posiadają różne systemy elektronicznej bankowości, które nie są kompatybilne. W tej sytuacji klient chcący korzystać z usług EB we wszystkich swoich bankach musi utrzymywać różne interfejsy do komunikacji z różnymi bankami. Biorąc pod uwagę trudności z integracją wszystkich aplikacji EB z wewnętrznymi aplikacjami klienta i obsługą różnych interfejsów korzystanie z usług elektronicznej bankowości jest dla klienta zbyt skomplikowane i mało efektywne.
Nakłady na wdrożenie systemu EB i rozwój infrastruktury z nią związanej zwrócą się tylko w przypadku masowego korzystania z usług EB. Możliwe ono będzie tylko wtedy, gdy rozwiązania techniczne oparte będą na typowym, powszechnie dostępnym sprzęcie, rozwiązaniach systemowych i telekomunikacyjnych. Jednocześnie ceny sprzętu i oprogramowania nie mogą być zbyt wysokie. Obsługa systemu EB powinna być przyjazna użytkownikowi i mało pracochłonna. Istotna jest również standaryzacja rozwiązań, która poz
|