Dane tekstu dla wyniku: 1
Identyfikator tekstu: IJPPAN_PolPr5a01753
Tytuł: Jak zadbać o udany urlop. (Poradnik Dziennika Łódzkiego. Radzimy i pomagamy)
Wydawca: Polskapresse, oddział Prasa Łódzka
Źródło: Dziennik Łódzki
Kanał: #kanal_prasa_dziennik
Typ: #typ_publ
Autorzy: Paweł Patora,  
Data publikacji: 2007-02-26

Jak zadbać o udany urlop ? Czym się kierować przy wyborze biura podróży ? Gdzie sprawdzić jego wiarygodność ? Dlaczego warto uważnie przeczytać umowę ? Jak złożyć reklamację O tym w dzisiejszym poradniku. Gdy jest inaczej, niż miało być J eżeli okaże się, że rzeczywistość na imprezie znacznie różni się od tego, co obiecywano w reklamach, co mówili pracownicy biura, a przede wszystkim od tego, co zapisano w umowie, masz prawo złożyć reklamację. Nie czekaj jednak bezczynnie aż do powrotu z imprezy, lecz zacznij działać od razu. ? Zgłoś swoje uwagi rezydentowi lub opiekunowi grupy. Jeśli uzna, że Twoje niezadowolenie jest uzasadnione, spróbuje załatwić usunięcie nieprawidłowości. Jeżeli mu się nie uda, wzrosną Twoje szanse na odszkodowanie, jeśli opiekun (rezydent) podpisze oświadczenie, w którym będą wymienione nieprawidłowości. Jego podpis będzie dla biura podróży bardziej wiarygodny niż Twoja relacja. ? Jeśli na miejscu jest opiekun lub rezydent, nie zaszkodzi, a jeśli go nie ma, jest wręcz konieczne (jeśli tylko to możliwe) sfilmowanie lub sfotografowanie wad i usterek. Można więc np. wykonać zdjęcia uszkodzonych urządzeń w łazience, albo sfilmować brud w stołówce, śmietnik na plaży, kapanie wody z sufitu lub z urządzenia klimatyzacyjnego itd. ? Sprawdzaj, czy zmiany harmonogramu imprezy, np. rezygnacja ze zwiedzania niektórych obiektów, zmiana hotelu lub trasy wycieczki, jest zgodna z umową. Jeśli nie, masz podstawy do protestu. Dlatego przed wyjazdem koniecznie weź ze sobą umowę i katalog (folder) z opisem imprez organizowanych przez dane biuro podróży. ? Zbierz adresy i telefony do innych osób niezadowolonych z wycieczki lub wczasów. Wspólne wystąpienie z reklamacją daje większe szanse na uzyskanie satysfakcjonującego odszkodowania. ? Zaraz po powrocie złóż pisemną reklamację do biura podróży. Kopie wyślij do: ? Wydziału Rozwoju Regionalnego Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego, ul. Piotrkowska 104, tel. (42) 664-13-39 ? Polskiej Izby Turystyki. Zanim podpiszesz umowę... …uważnie ją przeczytaj. Nie polegaj wyłącznie na tym, co jest w katalogu imprez lub folderze reklamowym. Chociaż katalog jest częścią umowy i nie wolno zamieszczać w nim informacji nieprawdziwych i mylących, to jednak równie ważna jest umowa, którą podpisujesz. Na jej przeczytanie musisz mieć czas. Najlepiej, jeśli wtórnik umowy weźmiesz do domu i uważnie zapoznasz się z jej treścią. Sprawdź, czy zawiera ona: ? szczegółowy opis wycieczki (co którego dnia zwiedzasz, ile masz czasu na pobyt w poszczególnych miejscowościach lub miejscach, czy będzie przewodnik, jakim środkiem transportu będziesz się przemieszczać, gdzie będą noclegi itp.) ? informację o tzw. imprezach opcjonalnych, czyli takich, które niekoniecznie dojdą do skutku. Jeśli tak, zapoznaj się z warunkami, jakie muszą być spełnione, aby dana impreza mogła się odbyć (np. zgoda większości uczestników, akces 20 osób, odpowiednia pogoda), ile trzeba będzie dopłacić, jaki program zaplanowano dla osób, które nie wezmą w niej udziału. ? ustalenia dotyczące warunków w hotelu (hotelach) ? zapis o liczbie posiłków dziennie i o jakości wyżywienia, np. czy śniadanie kontynentalne (kawa i bułka z dżemem), czy szwedzki bufet (duży wybór i dowolna ilość jadła) ? dokładne ustalenia dotyczące środków transportu, np. standardu autokaru ? informację o możliwości zmiany ceny imprezy (kiedy, w jakich przypadkach) ? informację, czy dodatkowe opłaty (np. lotniskowa, za wstępy do muzeów, za udział w koncercie folklorystycznym itp.) są wliczone w cenę ? wysokość kwoty, jaką musisz wpłacić w przypadku rezygnacji z imprezy. Sprawdź biuro podróży Zanim zdecydujesz się na wyjazd z danym biurem podróży, sprawdź czy biuro to ma: ? zezwolenie Urzędu Wojewódzkiego na prowadzenie działalności jako organizator turystyki ? polisę ubezpieczeniową lub gwarancję bankową na wypadek bankructwa ? certyfikat Polskiej Izby Turystyki ? dobrą opinię Bez zezwolenia wojewody biuro jest niewiarygodne. Dzięki ubezpieczeniu lub gwarancji banku, jeśli biuro splajtuje przed Twoim wyjazdem, odzyskasz wpłacone pieniądze, a jeżeli zbankrutuje w trakcie Twojego pobytu za granicą, będziesz mógł bezpiecznie wrócić do kraju. Oba te dokumenty powinny być łatwo dostępne dla klientów (np. zamieszczone na stronie internetowej biura, wywieszone w jego siedzibie, albo dołączane w formie kopii do folderów reklamowych. Jeżeli biuro unika okazania wymienionych dokumentów, nie podpisuj z nim umowy. Poszukaj firmy konkurencyjnej. Członkostwo w PIT nie jest obowiązkowe. Nie każde legalnie działające biuro musi być członkiem Izby. Jednak każde biuro należące do PIT otrzymuje certyfikat wysokiej jakości usług. Polska Izba Turystyki co roku, na wniosek zainteresowanego biura, odnawia mu certyfikat, po sprawdzeniu, czy poziom oferowanych usług nie obniżył się. Jeżeli biuro miało certyfikat PIT, a ostatnio go utraciło, konieczna jest wzmożona ostrożność. Certyfikatu nie traci się bez powodu. Jeżeli biuro podróży ma certyfikat PIT, to z reguły łatwiej jest uzyskać od niego odszkodowanie za niewywiązanie się lub niepełne wywiązanie się z umowy. Jeżeli biuro czuje się winne, woli nie dopuścić do tego, aby sprawę badała Polska Izba Turystyki. Czy interesujące Cię biuro podróży posiada certyfikat PIT, możesz sprawdzić w Internecie pod adresem www.pit.org.pl Istnieją też dobre, godne zaufania biura podróży poza PIT. Z takim biurem możesz zdecydować się na wyjazd wtedy, gdy Twoi znajomi wrócili zadowoleni z organizowanych przez nie imprez, albo gdy sam korzystałeś już z usług tego biura i nie miałeś zastrzeżeń. Warunki ubezpieczenia W yjeżdżając na wczasy lub wycieczkę z biurem turystycznym masz obowiązek ubezpieczyć się od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia. Ofertę ubezpieczenia przedstawi Ci biuro przed zawarciem umowy. Powinieneś zostać poinformowany, kto Cię ubezpiecza, jaka jest wysokość składki i kwota ubezpieczenia. Powinieneś też otrzymać na piśmie warunki ubezpieczenia. Zapoznaj się z nimi. Może się bowiem okazać, że ubezpieczenie nie chroni Cię przed wszystkimi możliwymi niebezpieczeństwami (np. wyłączona jest odpowiedzialność firmy ubezpieczeniowej na wypadek klęsk żywiołowych, gdy jedziesz w rejon częstych trzęsień ziemi, albo ubezpieczyciel nie odpowiada za wypadki zaistniałe podczas uprawiania sportów, a Ty akurat wybierasz się na narty). Jeśli ubezpieczenie nie zapewnia Ci należytej ochrony, możesz ubezpieczyć się dodatkowo w tej samej firmie. Możesz też zrezygnować z ubezpieczenia, jakie proponuje Ci biuro podróży i znaleźć sobie inną firmę, w której wykupisz ubezpieczenie na dogodniejszych warunkach. Przy wyjazdach do krajów Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego nie zapomnij europejskiej karty ubezpieczenia zdrowotnego (EKUZ), która jest niezbędna, aby Narodowy Fundusz Zdrowia sfinansował Ci koszty leczenia za granicą, jeżeli takie okaże się niezbędne. Kartę EKUZ otrzymasz od ręki w Łódzkim Oddziale Wojewódzkim NFZ. Adres: ul. Kopcińskiego 58, 90-032 Łódź, tel. (42) 677 49 40; fax (42) 677 49 12, e-mail: wf05@nfz.gov.pl Na wypadek rezygnacji Zanim podpiszesz umowę z biurem podróży, zwróć uwagę na zapis dotyczący warunków rezygnacji z udziału w imprezie. Jeśli biuro zastrzega, że przepadną Ci wszystkie wpłacone pieniądze, gdy zrezygnujesz miesiąc przed wyjazdem (odlotem), poszukaj innego biura. Możliwość utraty całości kwoty w przypadku rezygnacji dwa tygodnie przez rozpoczęciem imprezy lub 85 proc., gdy zrezygnujesz 3 tygodnie przed jej rozpoczęciem, jest zrozumiała i często stosowana przez biura podróży. Możesz jednak ubezpieczyć się na wypadek zdarzenia losowego, które uniemożliwi Ci udział w imprezie. Za stosunkowo niedużą kwotę (zwykle 2 – 3 proc. ceny skierowania) masz gwarancję, że w przypadku Twojej rezygnacji z powodu zdarzenia losowego firma ubezpieczeniowa zapłaci biuru podróży (w zależności od wybranej przez Ciebie opcji i wysokości składki) całość lub większość (zwykle 65 – 80 proc.) kwoty, jakiej zażąda od Ciebie biuro. UWAGA! Żadne ubezpieczenie nie jest uniwersalne. Jeżeli zrezygnujesz z imprezy, bo w międzyczasie znalazłeś atrakcyjniejszą w innym biurze turystycznym, albo dlatego, że w telewizji przepowiedzieli załamanie pogody w miejscu, do którego się wybierasz, nie licz na pokrycie kosztów przez ubezpieczyciela. Jeżeli jednak zachorujesz, albo – nie daj Boże – umrze ktoś z Twoich najbliższych, odpowiedzialność finansową za niewykorzystane przez Ciebie miejsce na imprezie przejmie (w całości lub większości) ubezpieczyciel. Ważne kontakty ? Polska Izba Turystyki, pl. Powstańców Warszawy 2, 00-030 Warszawa, Hotel Gromada pok. 7 (V piętro) tel. (22) 826-55-36, fax (2 826-55-36, bwpit@pit.org.pl ? Polska Izba Turystyki, Oddział Łódzki, ul. Piotrkowska 87 (w siedzibie Centrum Informacji Turystycznej), 90-423 Łódź, tel. 0-510 369-226, lodz@pit.org.pl ? Izba Turystyki Ziemi Łódzkiej, ul. Wigury 12a, 90-301 Łódź, tel./fax (42) 630-31-15, 0-603-134-323