Dane tekstu dla wyniku: 1
Identyfikator tekstu: IJPPAN_p00010200010
Tytuł: Święty Franciszek i Eucharystia
Wydawca: Krakowska Prowincja Zakonu Braci Mniejszych Kapucynów
Źródło: Głos Ojca Pio
Kanał: #kanal_prasa_dwumiesiecznik
Typ: #typ_publ
Autorzy: Dariusz Kasprzak OFMCap,  
Data publikacji: 2000-06
Większość dzieł św. Franciszka posiada, jak zauważyli badacze, co najmniej dwie cechy charakterystyczne: utwory te przeważnie są skierowane do szerokiego grona słuchaczy i prawie wszystkie dotyczą tematyki Eucharystii. Dlaczego tak wielka była troska Biedaczyny z Asyżu o Eucharystię?
W epoce, w której żył św. Franciszek, nastąpiło wypaczenie kultu Eucharystii. Na początku XIII wieku obserwujemy systematyczny spadek udziału wiernych w nabożeństwach. Dostrzegamy także powstawanie głębokich różnic doktrynalnych co do rozumienia Eucharystii. Ówczesne formy pobożności preferowały kontemplację i adorację Eucharystii, a nie właściwą Komunię Świętą, która w konsekwencji była przyjmowana bardzo rzadko. Istniała praktyka przyjmowania Komunii jedynie „wzrokiem”. Ruchy heretyckie , np. katarów, negowały ważność sakramentu Eucharystii. Patarynowie i waldensi, podkreślali niegodność kapłanów celebrujących sakramenty, negując w konsekwencji ich ważność. W tej trudnej sytuacji Kościół szybko zareagował, zwołując w 1215 roku Sobór Laterański IV. Był on m.in. próbą odnowienia praktyki eucharystycznej i propagowaniem samego sakramentu.
Święty Franciszek na swój sposób wyczuł całą złożoność problemu i reagował odpowiednio do zaistniałych okoliczności. Postrzegał Eucharystię oczyma wiary jako realną obecność Boga żywego, a nie – jak chcieli niektórzy jemu współcześni – jako jedynie alegoryczne powtarzanie ofiary Pańskiej. Według niego Eucharystia stawia chrześcijanina przed Chrystusem człowiekiem i Bogiem, a pomoc Ducha Świętego pozwala odkryć rzeczywistość Bożą, poza widzialną i dotykalną postacią chleba i wina. Eucharystia dl