Dane tekstu dla wyniku: | 1 |
Identyfikator tekstu: | IJPPAN_p00010200010 |
Tytuł: | Święty Franciszek i Eucharystia |
Wydawca: | Krakowska Prowincja Zakonu Braci Mniejszych Kapucynów |
Źródło: | Głos Ojca Pio |
Kanał: | #kanal_prasa_dwumiesiecznik |
Typ: | #typ_publ |
Autorzy: | Dariusz Kasprzak OFMCap, |
Data publikacji: | 2000-06 |
Większość dzieł św. Franciszka posiada, jak zauważyli badacze, co najmniej dwie cechy charakterystyczne: utwory te przeważnie są skierowane do szerokiego grona słuchaczy i prawie wszystkie dotyczą tematyki Eucharystii. Dlaczego tak wielka była troska Biedaczyny z Asyżu o Eucharystię?
W epoce, w której żył św. Franciszek, nastąpiło wypaczenie kultu Eucharystii. Na początku XIII wieku obserwujemy systematyczny spadek udziału wiernych w nabożeństwach. Dostrzegamy także powstawanie głębokich różnic doktrynalnych co do rozumienia Eucharystii. Ówczesne formy pobożności preferowały kontemplację i adorację Eucharystii, a nie właściwą Komunię Świętą, która w konsekwencji była przyjmowana bardzo rzadko. Istniała praktyka przyjmowania Komunii jedynie „wzrokiem”. Ruchy heretyckie , np. katarów, negowały ważność sakramentu Eucharystii. Patarynowie i waldensi, podkreślali niegodność kapłanów celebrujących sakramenty, negując w konsekwencji ich ważność. W tej trudnej sytuacji Kościół szybko zareagował, zwołując w 1215 roku Sobór Laterański IV. Był on m.in. próbą odnowienia praktyki eucharystycznej i propagowaniem samego sakramentu. Święty Franciszek na swój sposób wyczuł całą złożoność problemu i reagował odpowiednio do zaistniałych okoliczności. Postrzegał Eucharystię oczyma wiary jako realną obecność Boga żywego, a nie – jak chcieli niektórzy jemu współcześni – jako jedynie alegoryczne powtarzanie ofiary Pańskiej. Według niego Eucharystia stawia chrześcijanina przed Chrystusem człowiekiem i Bogiem, a pomoc Ducha Świętego pozwala odkryć rzeczywistość Bożą, poza widzialną i dotykalną postacią chleba i wina. Eucharystia dl |