Dane tekstu dla wyniku: | 1 |
Identyfikator tekstu: | PELCRA_1303919950825 |
Tytuł: | Szkło czterech kółek |
Wydawca: | Agora S.A. |
Źródło: | Gazeta Wyborcza |
Kanał: | #kanal_prasa_dziennik |
Typ: | #typ_publ |
Autorzy: | Andrzej Kublik, |
Data publikacji: | 1995-08-25 |
Jednak i szkła hartowane przestały z czasem wystarczać - jeśli takie szkło stłucze się podczas szybkiej jazdy, drobne odłamki mogą być siłą wiatru wepchnięte do wnętrza samochodu i silnie pokaleczyć.
Już w latach 60. zaczęto więc przednią szybę samochodu zastępować tzw. szybą klejoną. Składa się ona z dwóch szyb, pomiędzy którymi znajduje się specjalna folia. Jeśli np. w czasie szybkiej jazdy w taką szybę uderzy kamyk, to szyba nie rozpryskuje się na drobne kawałeczki. Na części szyby pozostaje tylko ślad po uderzeniu, otoczony czasem wianuszkiem popękanego szkła. Reszta szyby pozostaje jednak nietknięta i można jechać dalej. W niektórych nowoczesnych i drogich samochodach spotkać można szyby typu Securiflex, z dwiema warstwami folii. Jedna jest umieszczona między dwiema warstwami szyby, druga natomiast pokrywa szybę od wnętrza samochodu. Chroni to w razie wypadku, bo jeśli nawet uderzymy głową w taką szybę, to np. do oka nie pryśnie nam kawałek szkła. |